Zo zijn we begonnen


Toen ik (Nellie) met de Mexicaanse kunstenaars voor het eerst Día de Muertos mocht meemaken, was ik onder de indruk van hoe de levenden de overledenen herdenken op 1 en 2 november.
We raakten daarover in gesprek en de kunstenaars vroegen hoe wij in Nederland tegen de dood aankeken. Vandaar dat we met deze vraag zijn gestart.

amisadai

Día de Muertes is een Mexicaanse feest- en herdenkingsdag. Deze traditie vindt elk jaar plaats op 1 en 2 november, dus op Allerheiligen en Allerzielen. Men gelooft dat de zielen van kinderen op 1 november terugkeren naar de aarde, en die van volwassenen op 2 november. Gedurende het hele jaar bereidt men zich voor op het festival, men verzamelt goederen die men aan de doden zal offeren.
In de periode rond de dag van de doden maakt men graven van dierbaren schoon en versiert deze. Sommige families bouwen bovendien altaren in hun huis. Men bezoekt de graven van dierbaren en offert er voedsel en drank. Na afloop eet en drinkt men het vaak zelf op, omdat men gelooft dat de zielen van de doden de ziel van het voedsel tot zich hebben genomen. Men gaat er dan ook van uit dat het voedsel geen voedingswaarde meer heeft.
Sommigen schrijven calaveras, korte gedichten waarin de spot wordt gedreven met grafschriften van vrienden. Sommige kranten publiceren calavera's van beroemdheden, met karikaturen van skeletten. Schedels zijn een veelvoorkomend symbool op deze dag.

Amisadai en Mark



Amisadai

Ik vind het bijzonder om te gaan uitwisselen met Mark. Hij is ook opgegroeid op het platte land, dat is iets wat ons verbindt en dat vind ik bijzonder. Mark heeft mijn vier doeken ‘Maskers zonder opmaak’ gezien en was daar van onder de indruk. Bijzonder om dat te lezen. Hier komt het thema de dood - in de zin van loslaten - aan de orde.

Wij hebben al een en ander uitgewisseld via de app. Hij heeft mij geportretteerd aan de hand van een foto en ik vond dat een mooie manier om elkaar beter leren kennen. Ik heb een portret van Mark gemaakt, een manier om hem te leren kennen.

amisadai


Mark

amisadai



In 2015 leerde ik het werk van Amisadai kennen bij een tentoonstelling in het toenmalige Stadspastoraat (nu bezinningscentrum “de derde verdieping”). Ik vond zijn werk erg bijzonder. Niet meteen mooi in de zin van een mooi plaatje. De portretten van ouderen die hij gemaakt had waren meer dan mooi, ze gaven me een warm gevoel. Ik voelde dat er een heel verhaal achter de portretten schuil ging. Ik las over zijn werk bij het familiehuis van NPH en bekeek de tekeningen van de kinderen die tijdens zijn lessen waren gemaakt.
Iemand die zo te werk gaat moet gesteund worden, bedacht ik me, en ik besloot een deel van de opbrengst van de verkoop van mijn eigen tekeningen en schilderijen te doneren aan de stichting van Nellie Markus. Ik kreeg van haar een dvd met daarop een video-portret van Amisadai. De eerste beelden waren zo herkenbaar voor mij. Amisadai loopt daarin langs een klein riviertje en vertelt over zijn jeugd. Ik ben, net als hij, opgegroeid op het platteland. Ik zat vroeger vaak bij de beek die langs onze boerderij stroomt. Ik keek naar de eerste bloemen in het voorjaar. De insecten die over het wateroppervlak kunnen schaatsen. Amisadai heeft zijn jeugd doorgebracht bij zijn grootouders. Hij vertelt daarover terwijl hij achter zijn oma staat die op een stoel zit. Hij heeft zijn handen op haar schouders gelegd. Bij dat beeld denk ik aan mijn eigen oma, die samen met onze opa bij ons op de boerderij woonde. Ik heb daar hele gelukkige en liefdevolle herinneringen aan. Toen Nellie voorstelde om als duo in deze uitwisseling deel te nemen was dat voor mij vanzelfsprekend. Voor deze eerste bijdrage heb ik een portret van hem gemaakt.




Ook het thema “de dood” voelt voor mij heel vertrouwd.
De dood is vaak in mijn gedachten.
Ik heb me sinds ik klein was vaak afgevraagd wat ik “hier” doe.
Wat is de zin van ons bestaan?
Soms raakte ik ook zo verstrikt in die gedachten dat ik me niet meer verbonden voelde met het aardse bestaan.
Ik hoorde eens op iemand op de radio zeggen dat we hier zijn zodat liefde zich kan manifesteren op aarde.
Dat vind ik mooi gezegd.
Een vriendin van mij schreef het volgende over de liefde: “Zo veel verschillende mensen er op aarde zijn, op zoveel manieren kan de liefde stralen” (Anna de Jongh, Gezien Worden, 2012).
Dat vind ik een mooie gedachte.




mark



Op een ochtend in mei werd ik wakker gemaakt door mijn vader. Hij vertelde dat mijn oma was overleden. Wij woonden met oma en opa in een huis op ons boerenerf. Als ik haar nog even wilde zien kon ik meekomen naar beneden. Ik liep achter mijn vader de trap af door het smalle gangetje naar de keukendeur van oma. Rechtsachter de keukentafel was de deur naar de slaapkamer. Daar lag mijn oma op bed. Niets vreemds eigenlijk. Toen mijn opa mij voor het eerst van mijn leven omhelsde en huilend iets zei wat ik niet verstond begreep ik dat er iets gebeurd was. Iets onomkeerbaars.

In Twente zeggen we: “Ze is oet de tied gaan” of ‘ze is oet de tied komm’n” als iemand is overleden.
In het Nederlands: “Ze is uit de tijd gegaan” of “ze is uit de tijd gekomen”.



“Toen mijn oma was doodgegaan en haar lichaam begraven was ging het leven op de boerderij gewoon door. Koeien melken, varkens voeren, gras maaien, mais verbouwen, stallen schoonmaken, aardappels poten, sla en wortels zaaien. Ik voelde dat oma bij ons bleef en voerde in gedachten gesprekken met haar.”

Cuando mi abuela ha muerto y han enterrado a su cuerpo, la vida en la granja continuaba. Ordeñar las vacas, dar de comer a los cerdos, segar las hierbas, cultivar maíz, limpiar los establos, plantar papas, sembrar lechuga y zanahorias. Sentí que la abuela permaneció con nosotros y estaba hablando con ella en mente.
mark



MariLau - Karen



Er zijn in het werk van MariLau en Karen belangrijke overeenkomsten.
Het lichaam neemt een centrale rol in.

MariLau heeft net haar eerste onderzoek afgerond – Mijn anotomie staat niet in boeken - omtrent de relatie psychologie, humanisme, de wetenschappen en kunst. Ze heeft zichzelf onder andere de volgende vragen gesteld: heeft kunst een therapeutisch effect? Wat zijn de mentale processen en wat zijn de kunstzinnige processen die zich afspelen.
En wat is de weerslag hiervan op het lichaam.

Karen heeft het boek ‘Het ding achter de dingen’ getekend/geschreven.

Een boek in woord en beeld over een loslaatproces (het gevecht van de laatste 20 jaar met mijn ziekte, een parasie die in mijn lichaam zit en mij verzwakt) maar ook een boek over het leven intens vieren, me verwonderen, schoonheid ervaren en de rijkdom voelen.




karen





marilau






MariLau

Persoonlijk verlies van een goede vriend.
Door het maken van dit sculptuur heb ik een proces ingezet van verwerking.
Karen


Ragfijn

De dood - het verval
Ik weet het niet,
is het grauw
of juist goud.
Gaat het van het noorden –
vliegen naar de hemel
Naar het zuiden-
wortelen in de aarde.
Is het rond-
zacht en geborgen.
Is het vierkant-
grenzen eindelijk gesteld.
Gaat het van het oosten
naar het westen,
Uitreiken-
Een reis, ragfijn.
Hoe teder is het leven,
geef mij het gegeven,
om te mogen kiezen,
hoe naar het licht te mogen gaan.


karen

Mary en Lisette



mary
Catharina de dame van de dood/symbool voor Dia de los Muertos.
Mary

Ik verheug me om met Lisette uit te wisselen. Ik heb met belangstelling haar werk bekeken en ik bewonder haar moed om zich kwetsbaar op te stellen, om zo onomwonden te vertellen wat haar raakt. Bijvoorbeeld de moeite die het haar kostte om haar zoontje de eerste keer mee te laten gaan met de chauffeur die hem moet afzetten bij school. Ook de strijd soms met haar oudste, het elkaar niet kunnen bereiken. Dat moet pijnlijk zijn.
Ook het schilderij van haar vader raakt me. Haar vader leeft niet meer, evenals de mijne. Ik zou daar in de toekomst ook over willen uitwisselen. Wat het haar doet, wat het mij doet. Haar band met haar vader. Mijn band met mijn vader.


Lisette

Wat betreft het onderwerp van onze uitwisseling, de dood, spelen er drie dingen in mijn leven.

Naar aanleiding van de gesprekken met Nellie, ben ik met mijn jongste twee kinderen naar de film Coco geweest. Wij waren er allemaal zeer van onder de indruk en mijn jongste zoon Maarten wilde dat het bij ons in Nederland net zo ging als in Mexico. Hij wilde ook een foto van opa en zijn andere oma neerzetten, zodat ze bij ons op bezoek konden komen. Joris bedacht een heel scenario met ruimteraketten waarmee we opa in de hemel konden gaan zoeken om hem daarna mee te sleuren naar de aarde om hem weer tot leven te wekken. Kinderlijke fantasieën die hun herinneringen aan opa en oma levend houden. Momenteel kijkt Joris de film Coco elke dag en speelt hij mee op zijn gitaar.

Mijn moeder heeft nu een vergevorderd stadium van haar dementie bereikt. De feiten kent ze allang niet meer, maar we konden altijd nog mooie beschouwende en filosofische gesprekken voeren. Dit gaat nu ook niet meer. Ze is tegenwoordig snel boos en geïrriteerd en heeft nergens meer plezier in. Ze wil niet meer eten en drinken en ze wil niet meer verzorgd worden. Terwijl ze vroeger zo’n verzorgde dame was. Ze kan ook geen interesse en begrip voor anderen meer opbrengen. Ik weet dat ze dit niet wilde en erg bang was dat ze in deze fase terecht zou komen. Ik gun haar rust en een vredige dood, maar haar lijf is nog te gezond. Het voelt vreselijk, alsof ik een ontaarde dochter ben, als ik zeg dat ik hoop dat ze binnenkort zal sterven. Dit schuldgevoel houdt me momenteel erg bezig. Eigenlijk wordt de zorg en de begeleiding van haar te veel voor mij en mijn zusje, al woont ze in een verpleegtehuis. Maar ik mag van mezelf haar niet wensen. Deze innerlijke tweestrijd hoop ik binnenkort in een schilderij uit te werken.

Ik heb altijd een goede band met mijn vader gehad. We vonden elkaar in onze creativiteit. Op mijn website zijn de schilderijen te zien van onze dubbelexpositie die ik na zijn dood georganiseerd heb. Mijn vader was katholiek, maar hij was ook een nuchtere techneut die zich niet met de spirituele wereld bezig hield. Mijn tante, die met overledenen kan praten, heeft onlangs tegen me gezegd dat mijn vader contact met me zoekt vanuit het hiernamaals. Hij was al die tijd bij mijn moeder om haar bij te staan in haar dementie, maar zij is, in zijn woorden, een fase verder en heeft zijn steun niet meer nodig. Mijn vader zei tegen mijn tante dat hij nu mij graag wil steunen om overeind te blijven staan in mijn gezin. Voor mij is dit een heel nieuw gegeven. Juist omdat mijn vader niet zweverig was en mijn tante integer is, geloof ik dat het waar is. Maar ik weet nog niet wat ik ermee aan moet. Ik heb tot nu toe afstand gehouden van de spirituele wereld, het behoort niet tot mijn dagelijks leven. Ik ben erg benieuwd hoe men in Mexico tegen steun vanuit het hiernamaals aankijkt. Ik zou daar graag meer over leren.








lisette


Yohanan en Anita



Anita

De dood heeft voor mij een heel ruime betekenis. Bij mij roept het op: sterven, afscheid nemen van het leven en van je naasten, maar ook eerbied, intimiteit, naar het licht gaan, nieuw leven, leegte, pijn en verdriet, loslaten, transformatie, geheim.
Mijn vader is bijna 14 jaar geleden overleden. Ik heb zijn sterven als zeer indrukwekkend en intiem ervaren. Onze hele familie was bij hem. Toen het sacrament werd toegediend, gaf dit hem maar ook mij veel troost en een besef van rust en veiligheid. Naast het gevoel dat het afscheid droevig en verdrietig was heb ik het moment van zijn overlijden ook als een geboorte ervaren. Alsof hij door ons en door de engelen werd begeleid om naar de hemel te gaan, naar het licht. Ik hield zielsveel van mijn vader. De wereld en de tijd stonden op dat moment stil; het was voor mij het meest intieme moment van mijn leven. Ik had in de periode daarna heel sterk het gevoel dat mijn vader af en toe bij me was. Hij reisde in mijn gedachten met mij mee en ik liet hem dingen zien: “kijk, hier ben ik nu, vind je het ook zo mooi hier?” Plekken en situaties die ik nooit eerder met hem had kunnen delen, werden hierdoor nog waardevoller en het versterkte de band met mijn vader na zijn dood.
Ik vraag me regelmatig af: “leeft de ziel voort na de dood, zou de overledene gelukkig zijn in het hiernamaals? Of: incarneert de ziel in een nieuw lichaam?”. Er zijn zoveel vragen. Vroeger konden deze vragen me erg onrustig maken, de laatste jaren heb ik steeds meer het gevoel dat het goed is om niet alle antwoorden te weten. Wanneer je het geheim het geheim kunt laten krijgt het leven naar mijn beleving meer diepte en betekenis en kan er meer vrede en stilte groeien in jezelf.

Het is denk ik belangrijk om in het leven ook te kijken naar de donkere kanten, om hier bewust van te zijn. Hoewel ik iemand ben die altijd probeert de mooie en goede kanten te zien, kun je je ogen niet sluiten voor wat er pijnlijk is, in jezelf of buiten je. Vreugde en verdriet horen bij elkaar.
In mijn leven heb ik net als ieder ander dingen meegemaakt die raken aan doodgaan, bijvoorbeeld verbroken relaties. Het kan een heel proces zijn om jezelf weer terug te vinden en opnieuw te voelen wat belangrijk is in je leven. Deze gebeurtenissen hebben een hele impact, maar vormen je ook en maken je tot een wijzer en rijker mens als je er op een bewuste manier mee omgaat. Een paar jaar geleden volgde ik de opleiding tot geestelijk begeleider. Ik maakte kennis met een grote Spaanse mysticus uit de 16e eeuw, Johannes van het Kruis. In zijn gedichten beschrijft hij de ‘donkere nacht van de ziel’. Hij beschrijft de ziel die door het donker heengaat, niet meer geleid door dingen die voorheen belangrijk waren (bijvoorbeeld aanzien, geld, prestatiedwang) maar voortgedreven door een innerlijk licht dat brandt. Vanuit de mystiek wordt dit uitgelegd als God die in de mens aanwezig is en werkzaam is; er wordt innerlijk steeds meer losgelaten dat geen geestelijke waarde heeft. Het is een zuiveringsproces dat van binnen uit gebeurt, waardoor de mens zich steeds meer kan overgeven aan liefde. Het gaat dan niet meer om eigenbelang, maar om iets groters, de verbinding met God en met alles om ons heen. Het is een pijnlijk proces dat aan sterven doet denken. Het licht wordt niet met wilskracht opgewekt, maar is al diep van binnen aanwezig en wordt steeds meer zichtbaar, door het donker heen. “Het donkerste van het zwart herbergt het licht der lichten”.

Ik heb een mooie strofe uitgezocht uit een gedicht van Johannes van het Kruis. In het Spaans vertaald:



Aquésta me guiaba
más cierto que la luz del mediodía,
adonde me esperaba
quien yo bien me sabía,
en parte donde nadie parecía.

Dat was het licht dat mij leidde
zekerder dan het zonlicht des middags
daarheen waar Hij op mij wachtte
-Hij die ik zo goed kende –
en waar niemand verscheen.


anita


Yohanan

Wat me bijzonder raakt in het verhaal van Anita is ook haar betrokkenheid met religie en natuurvolkeren.
In mijn werk ben ik veel bezig met religies van over de hele wereld. Wat hebben ze gemeen? Hoe kun je ze met elkaar verbinden? Wat hebben oude religies ons te vertellen? Wanneer je de oude verhalen niet kent, heb je geen contact met de diepe wortels van je cultuur. En in Mexico hebben we de oude religie van de cultuurvolkeren en na de Spaanse overheersing ook de religies van het Westen die in onze cultuur zijn verweven. Als je deze twee niet kent, mis je een wezenlijk deel. Wij, Mexicanen, zijn mestiezen en je kan de twee kanten in jezelf niet ontkennen en moet die doorgronden voordat jezelf een standpunt in kan nemen.

En nu over de dood:
Eén zekerheid in ons leven is onze eigen dood.
De dood kan zich op veel manieren manisfesteren; op tragische wijze, als een heilig doel, absurd of de langverwachte dood, de gewenste dood of de dood waartegen je je verzet.
De dood houdt ons in het nu, kan zich ieder moment aandienen en als je bewust bent van je eigen eindigheid, geeft het je de kracht om alles nu uit het leven te halen. Op die manier is de dood ook acceptabel.

Een cultureel cadeau van mijn land is de aanwezigheid van de dood en het beleven van de dood op een bijzondere manier. Ik denk niet dat de dood in Mexico niet gevreesd wordt. Soms herinneren we ons de dood zoals die werd uitgevoerd eeuwen geleden door de Azteken, waarbij bloed werd geofferd aan hun God Huitzilopochtli.
Ik denk dat de manier waarop festiviteiten rondom de dood vorm worden gegeven een manier zijn om de dood te verzachten en het leven met humor en blijdschap te vieren, het leven lichter te maken.

Niet altijd had ‘Dia de Muertos – Dag van de doden’ de betekenis die we er nu aangeven.
In de wereld van de oorspronkelijke bewoners hielden de rituelen stand omdat zij ook betekenis hadden voor het heden. Het waren rituelen om de vruchtbaarheid van de aarde te vieren, de seizoenen te herdenken. Na de oogst, de vruchtbare periode van de aarde kwam de periode van ‘dood’, inkeer naar binnen.

De existentiele dichter Netzahualcoyotl uit de staat Texcoco zegt dat wij zoals bloemen zullen verwelken en zoals tekeningen zullen worden uitgeveegd. Dat wij zijn als een vleugje parfum, de zang van een vogel en een herinnering aan een breekbare grootheid. Hij praat over de onbelangrijkheid, de futiliteit en de illusie van bezit want het enige dat telt in het leven is de ervaring/de beleving.

Een interessante visie over de dood geeft Carlos Castenada in zijn boeken, hij zegt dat je de dood iemand is die als het ware meeloopt en je advies geeft. Door zijn bestaan deelt hij je mede dat je in het heden moet leven en je moet zijn in het moment. De dood kan ieder ogenblik aanbreken en daarom kan je het best in vrede leven en in licht.

De dood is een natuurwet, het is een transformatie naar iets anders. We transformeren maar weten niet meer dan dat. Wij creëren een wereld rondom de dood. Afhankelijk de cultuur waarin we leven. Maar een gegeven staat vast, dat de dood ons begeleidt en ons wijst op het leven in het hier en nu.

De Westerse culturen zoeken in wetenschap, kunst en techniek de onsterfelijkheid, zoeken naar de eeuwige jeugd.



yoh


yoh